Once, but never again - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu Once, but never again - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu

Once, but never again

Door: Luc Strikkeling

Blijf op de hoogte en volg Luc

09 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Alweer een stage weekje voorbij, dus ook weer de hoogste tijd om een nieuwe blog te plaatsen. Ook al gaat het er hier in Su allemaal een stuk relaxter aan toe, ik kan nou niet zeggen dat de dagen langer duren. In tegen stelling eigenlijk, de dagen vliegen hier voorbij. Ik zit nu alweer vijf weken in dit tropische land!! Dat betekent dus dat een kwart van mijn avontuur alweer achter de rug is. Maar laat ik maar niet al te lang bij de cijfertjes stil staan, want voordat ik er zelf erg in heb, ben ik alweer thuis.

Op maandag de uittrekstaat afgerond en besproken. Hier en daar nog wat kleine aanpassingen gedaan, om het uiteindelijk te bestempelen met definitief. Daarna was het wat rustiger op stage, wat mij mooi de gelegenheid gaf om wat opdrachten voor school bij te werken.
Daarna weer hop het autootje in om richting huis te gaan. Ook nog even snel wat boodschappen halen was het plan. Maarja maandagmorgen om 6:00 wil ik nog wel eens wat dingen vergeten, zoals een portemonnee. Dus dan wordt de planning anders namelijk: file, portemonnee, file, winkel, file, eindelijk thuis..
Ik dacht dat ze alleen in Nederland last hadden van files, maar hier kunnen ze er ook wat van. Zowat elke doorgaande weg staat helemaal vol met auto’s. De file is er niet allen ’s morgens en ’s avonds tijdens de spits, maar zowat de hele dag. Al sta ik hier wel een stuk relaxter in de file, raampjes open, muziekje aan en een beetje om me heen kijken. Want er is genoeg te zien!!
Een van de redenen voor al die files is, dat je na een aanrijding je auto geen meter meer mag verzetten. Je MOET dan wachten totdat de politie er is. En met al die Schumachers hier in de stad, wil het nog wel eens fout gaan!!

Dinsdag begon de dag met een projectbezoek. Ditmaal werd de eerste paal (2 x 15 meter) van de Clevia brug geheid. Een grote happening, de eerste paal werd niet gezegend met champagne, maar met het in Suriname zo beroemde Parbo Bier haha.. Ook de hapjes en de drankjes waren natuurlijk in grote getalen aanwezig. Nadat de eerste paal geheid was en de hapjes op waren zijn we weer richting kantoor gegaan. Op kantoor nog werkoverleg gehad en begonnen met een buigstaat. De buigstaat (de hoeveelheid wapening) wordt straks gebruikt voor de Clevia brug.
En toen ’s avonds in het kader van ‘’dat je alles een keer geprobeerd moet hebben in je leven’’ ging ik jawel, naar de salsa dansles. Overgehaald door collega’s stond ik daar in de danszaal met wat stagiaires en locals. Jaja hartstikke leuk om te doen werd mij al de hele week verteld, NOU NEE haha!! 1..2..3..5..6..7, naar voren en na achter, handen meebewegen en voel die muziek, PPFFFF niks voor mij. Dus na de les heb ik de leraar maar vriendelijk bedankt en gezegd dat die mij niet meer terugziet!!!

Op de woensdag viel er behoorlijk wat regen in de ochtend, geen probleem zou je denken, laat maar vallen. Nou dat was dus wel een probleem. Vrolijk liep ik naar de wc waar de schoonmaakster me dringend verzocht ALLEEN te plassen, want ‘’de wc spoelt niet weg’’ zij ze. Al dat water van de regenbui maakte dus dat het riool tot het randje toe gevuld was haha.
Verder gaat er iets niet goed met het coaten van de brugrelingen. Of er is te weinig verf besteld, of er wordt teveel verf gebruikt. Nu is het aan mij de taak om het probleem op te lossen. Dus allemaal gegevens bij elkaar zoeken en opvragen, en vooral dat laatste, opvragen, daar gaat een hoop tijd in zitten.
’s Avond stond er niks op de planning, een beetje op internet zoeken naar de ideale binnenland tripjes. Maar veel zit jammer genoeg al vol!! Dan nog maar even goed zoeken want ondertussen begin ik Paramaribo wel te kennen, hoog tijd dus voor het nieuwe onbekende!!!

De donderdag ben ik verder gegaan met het grote mysterie van de verf. Het is alleen nog niet helemaal duidelijk hoeveel er op dit moment verbruikt is. Dus dan maar verder met een andere opdracht, namelijk de bruggen die gevijzeld moeten worden. Om ervoor te zorgen dat alles van te voren bekend is dient er een terreininrichting tekening te komen, en aan mij de eer om die in elkaar te zetten!! Dingen die erin verwerkt moeten worden zijn onder andere: lichtpunten, bebording en afzetpunten.

De laatste stagedag van de week ben ik verder gegaan met de tekening. Richting het einde van de werkdag moesten we plots allemaal het kantoor verlaten. De mensen van de ongedierte en muskieten bestrijden kwamen namelijk langs. Bepakt met grote gasmaskers en een verdelg goedje, gingen ze alle kamers langs. En STINKEN ppfff!! Als het goed is, is maandag die geur helemaal weg werd mij verteld, dat hoop ik dan maar..

In het weekend op zaterdag lekker aan de waterkant gezeten, met een hapje en een drankje en nog een drankje en nog een, is het daar prima vol te houden. Op de zondag afgesproken om naar Motosur te gaan, dat is een drag racebaan net buiten Paramaribo. Omdat andere op de motor zouden gaan, ging ik alleen met de auto. En ja dan is het toch lastig om het te vinden. Na wat proberen te bellen en veel rondvragen, is het me uiteindelijk niet gelukt om het te vinden. (balenbalenbalen *#(@)$?>!). maar goed daar laten we het dagje niet door verpesten. De volgende keer maar samen oprijden, dan weet ik tenminste zeker dat ik goed uitkom.

Groeten van Luc vanuit SU!!!

  • 10 Februari 2014 - 12:31

    Helm:

    Ha inspecteur Luc, hoe is het nou? Het verf/coating probleem al opgelost? Als het maar niet zo ver komt dat je met een plaksnor en een pruik op pad moet!!
    Jammer dat je die Drag racebaan niet hebt kunnen vinden, de volgende keer maar een passagier meenemen die de weg weet.
    Verders mis je vandaag een feestje, vanavond maar eens richting de heerbaan voor de verjaardag van je moeder. Ook nog gefeliciteerd met haar natuurlijk.
    Dat die Salsalessen geen succes zijn geworden, dat valt me nou tegen. Je bent normaal toch wel soepel in de heupen..........
    Veel succes nog met de speurtocht.

    Gr. Helm.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luc

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 14402

Voorgaande reizen:

04 Januari 2014 - 06 Juni 2014

Afstudeerstage Haukes Construction N.V. Suriname

Landen bezocht: