Now for real, lets lift a bridge!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu Now for real, lets lift a bridge!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu

Now for real, lets lift a bridge!!

Door: Luc Strikkeling

Blijf op de hoogte en volg Luc

24 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Heey allemaal,

iedereen al de feestneus afgestoft voor volgende week carnaval?? Of ze dat hier ook uitgebreid vieren weet ik eigenlijk niet, maar dat gaan ik aankomende week maar eens uitzoeken. Verder is er deze week een hoop gebeurd hier in Suri, we zijn EINDELIJK van start gegaan met het liften van de bruggen jeej!!!!

De maandag was nog wel een dag waarop weinig tot eigenlijk niks gebeurd is. Vol goede moed gingen we richting de eerste brug, met in ons achterhoofd de gedachte dat er deze morgen een goedkeuring zou komen. Na de vijzels in de startpositie te hebben gezet kwam er jammer genoeg geen schot meer in de dag.
Er bleek toch geen juiste specificatie van de mortel te zijn, en zonder die specificatie geen groen licht om te gaan liften. Wel hebben we de HELE dag van acht tot vijf niks kunnen uitvoeren en dus op een stoeltje gezeten. Zo’n lange dag heb ik nog nooit meegemaakt ppfff. Maar gelukkig kwamen er gedurende de dag toch wat ideeën voorbij, zoals een hengeltje uitgooien en een filmpje kijken.
Op het einde van de dag werd er uiteindelijk een conclusie getrokken, waarmee we de volgende dag aan de slag gingen.

Op dinsdag begon de dag op de werkplaats, aldaar een test uitgevoerd met een epoxy. Alle belanghebbende waren aanwezig bij de test en uiteindelijk kregen we groen licht van de opdrachtgever, om van start te gaan.
Allemaal snel richting de brug om daar aan de slag te gaan. Allereerst werd de brug gelift, en dan zijn het geen spectaculaire hoogtes waaraan je moet denken maar een max. van 10 a 14 millimeter. Eenmaal de brug op zijn hoogste positie werden de oude rubberen blokken vervangen door nieuwe. Op die nieuwe blokken hebben we een epoxy aangebracht, zodat de krachten in de scheefstand geen invloed hebben op de rubberen blokken.
Na het aanbrengen van de blokken met epoxy hebben we de brug laten zaken tot een paar millimeter boven zijn oorspronkelijke hoogte, hierdoor wordt wel de epoxy geraakt maar niet belast.
Na 24 uur van uitharden krijgen we de volgende dag de uitkomst van ons werk te zien!!

Woensdag precies 24 uur later zijn we dus begonnen met ontkisten, en het resultaat was GOED!!! Je kunt duidelijk zien dat de scheefstand mooi is opgevangen door de epoxy. Eenmaal nadat de inspectie geweest was zijn we van start gegaan bij brug twee.
Daar hebben we net voor het donker werd (19:15 hier) de vijzels kunnen installeren, zodat ze startklaar zijn om de volgende dag te liften!!

Op donderdagmorgen zijn we dus meteen van start gegaan met het liften van de tweede brug. Een ander obstakel bij deze brug is de geringe ruimte eronder en het getij. Het waterpeil hier in Suri veranderd namelijk behoorlijk snel, waardoor we voor 10:00 uur klaar moesten zijn, wilde we drogen voeten houden!!!
Maar gelukkig zat deze keer alles mee en waren we netjes voor tienen klaar met de brug, en hadden we geen last van het water.
Omdat we perse 24 uur moeten wachten voordat we verder kunnen aan de brug, heb ik ’s middags nog wat dingen op kantoor kunnen afronden. Want na alle veranderingen de afgelopen tijd is er natuurlijk weer heel wat om op papier te zetten.

Vrijdags gingen we weer vol goede moed richting de tweede brug waar het ontkisten en laten zaken van de brug kon beginnen. In onze ogen zag het resultaat er niet slecht uit, alleen we hadden wat stugger folie gebruikt waardoor de epoxy niet alle hoeken heeft kunnen bereiken jammer genoeg. De goede moed was ook snel weer verdwenen nadat de brug was afgekeurd op vijf liggers. Dat betekent dat de vijzels die we net hadden weggehaald, weer opnieuw geplaatst konden worden.
1 keer kun je wel in zo’n geintje van de opdrachtgever trappen, maar in het vervolg wordt de brug grondig geïnspecteerd voordat de vijzels worden verwijderd, dit scheelt namelijk een hoop tijd en arbeid.
Na wat herstelwerkzaamheden bij de vijf afgekeurde punten, oude epoxy verwijderen en koppelbalken weghakken, was het dagje alweer zo goed als voorbij. Ook nog even bij een vergadering geweest van opdrachtgever (Firm), aannemer (MNO) en onderaannemer / uitvoerder (Haukes). Daar allemaal nieuwe informatie voor de kiezen gekregen, waarvan ik eerder nog geen weet had. Dit ga ik dan ook nog wel verder uitzoeken, want er zijn nogal wat misverstanden waar ik graag meer van wil weten.

Op de zaterdag hebben we opnieuw de tweede brug gelift en de epoxy aangebracht, daarna is het dus weer 24 uur wachten, met andere woorden, zondag kunnen we pas weer verder. De zaterdagmiddag gaf mij dus mooi de gelegenheid om nog een beetje boodschappen te halen, en mijn stage opdrachten bij te werken.

De zondag was deze week geen rustdag, ik kan nou ook niet zeggen dat er veel gedaan is, maar toch bezig geweest op het project. Jammer genoeg een kleine miscommunicatie, waardoor we pas om 17:00 uur konden ontkisten in plaats van de afgesproken 10:00 uur.
Gelukkig was er wat actie op de MotoSur dragracebaan. Daar streden opgefokte brommers / scooters tegen elkaar wie de snelste is. En dan heb ik in Nederland snelle scooters voorbij zien komen, maar hier gaan ze echt nog wel een tikkie sneller.
Daarna weer richting de brug, en wat bleek..?? hij is goedgekeurd, dus alle spullen snel inladen en naar de volgende brug transporteren, zodat we maandagmorgen weer aan de slag kunnen.

Al met al dus een spannend weekje gehad wat het project betreft, hopen dat de laatste twee bruggen geen problemen meer geven.

Hier vanuit Su, alvast een vervroegde groet,

alaaf alaaf alaaf

en maak er aankomend weekend + maandag & dinsdag, een mooi BEUNFEESTJE?!?!?? van daar in het BOEMELGAT en omstreken!!!!!!!!!!

• 24 Februari 2014 - 18:39

Helm:

Je kunt maar ergens een week druk mee zijn....
    Jammer dat je jou brommer niet mee hebt, dan had je ze nog eens wat kunnen laten zien op die drageracebaan.... Misschien een keer eentje huren in een weekend en dan met een paar man op pad.
    Het quad rijden is niets meer geworden, of komt dat nog een keer goed?
    Ik zal een paar foto,s maken van jullie carnavalswagen en doorsturen, dan kun je zien wat ze er van gemaakt hebben. Misschien kun je daar ook nog een feestje bouwen komend weekend.
    Gr. Helm.

• 25 Februari 2014 - 18:59

PIEN:

hoi luc,
    hier ben ik weer je allerliefste nichtje PIEN
    ik heb al een andere keer iets gestuurd maar toen is er iets mis gegaan en was het weg.
    maar nu gaat het hopelijk wel goed. ik had daar in geschreven dat Jolande mij duidelijk heeft uitgelegd wat jij
    daar precies doet. het was allemaal een beetje onduidelijk toen ze het nog niet had uitgelegd

nog een fijne carnaval gr. je allerliefste nichtje PIEN