Does it ever stop?? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu Does it ever stop?? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu

Does it ever stop??

Door: Luc Strikkeling

Blijf op de hoogte en volg Luc

23 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen daar in Hollandia,

Op het moment zijn we weer terug bij af. We zijn namelijk weer terug bij de eerste brug. Houdt het dan nooit op, ppfff?!??

Op maandag hebben we de vierde en laatste brug afgerond. Na wat reparatiewerk was het goed in de ogen van de opdrachtgever, gelukkig!!! Maar eenmaal klaar kwam het slechte nieuws, er was een inspectie gedaan bij de eerste brug en die pakte niet goed uit voor ons. Ook al zijn er in eerste instantie handtekeningen gezet, de uitvoerende partij, Haukes N.V. Blijft uiteindelijk verantwoordelijk..
Dat we terug moesten naar de eerste brug is wel het laatste waar we aan dachten.

De dinsdag hebben we eerst een overleg op kantoor gehad, met de voornaamste vraag hoe lang de opdrachtgever nog kan eisen de brug te herstellen?? Daar kwam geen eenvoudig antwoord uit, maar het ligt dus aan het contract dat toen der tijd is getekend. Na het overleg zijn we naar de vierde brug gegaan en daar de laatste vijzels verder laten zakken zodat we ze konden transporteren naar de eerste brug, eenmaal dat gedaan te hebben en een inspectie, kwamen we tot de conclusie dat het er inderdaad niet goed uit zag. Dus maar de vijzels geplaatst zodat de brug omhoog kan. Daarna hebben we de bekisting weer in elkaar gezet waarna het dagje alweer voorbij was. 'S avonds nog even naar het poolcafé geweest waar het nog een mooi avondje werd!!!!

Ook al ging ik de dinsdag laat me bedje in, de woensdag was geen dag om uit te slapen, want er stond namelijk een inspectie gepland met de aannemer en opdrachtgever.
De opdrachtgever besloot rigoureus dat we alles wat we in eerste instantie gedaan hadden maar moesten verwijderen en alles opnieuw te maken. Daar wordt je dus niet vrolijk van, als je dat te horen krijgt. Dus hebben we 's middags maar alles netjes ingemeten en foto's gemaakt om zodoende een alternatief plan voor te stellen. De gegevens heb ik daarna diezelfde dag nog in een rapportje verwerkt en deze is ook meteen verstuurd!! Na het opmaken van het rapport was het dagje alweer om, in volle afwachting op de uitslag die hopelijk snel komt ging ik terug richting huis!

Donderdags zijn we van start gegaan bij de tweede brug. Ook daar hebben we alle rubbers goed geïnspecteerd op eventueel teveel belasting, een bolling en of het hele oppervlak wel geraakt wordt. Na alles op papier gezet te hebben, weer vertrokken richting kantoor. Op kantoor te horen gekregen dat onze inspectie niks veranderden in het standpunt van de opdrachtgever. Wat dus betekent dat nog steeds alles vervangen moet worden. Balen balen balen!!!
Maar goed nu nog even de gegevens van de tweede brug verwerken en die daarna meenemen in de bespreking. Bij die bespreking zijn er aardig wat dingen duidelijk geworden met betrekking tot de oplevering van de bruggen.

Vrijdags zijn we weer begonnen met de uitvoering, dus brug gelift alle epoxy verwijdert. Daarna stond er weer een inspectie gepland. Bij deze werd duidelijk hoe we het nu gingen aanpakken.
Uiteindelijk hebben we gezamenlijk besloten om eerst de ligger te herstellen voordat we epoxy gaan toepassen en dat betekent dus 2 maal 24 uur uitharden. Zo gaan de dagen dus hard!
Verder hebben we de bekisting in orde gemaakt, omdat we in totaal 14 stuks nodig hebben nam dat de rest van de middag in beslag!!

Op de zaterdag was het zover, de uitvlak mortel was na 24 uur uitgehard. Tijd om de epoxy toe te passen!! Met een strakke voorbereiding ging dat uiteindelijk vlekkeloos, gelukkig. Nu weer 24 uur wachten op het onbekende.

Op de zondag is het eindelijk zover, na lekker te hebben uitgeslapen op weg naar de brug. Na alle bekistingen te hebben weggeslagen zag het resultaat er goed uit!!! Op twee na die redelijk makkelijk te herstellen zijn, is de brug goedgekeurd!!

Het was dus weer een weekje waarin veel gebeurt is op stage gebied. Ik hoop na dit project een keer een tripje te plannen diep naar het zuiden van Suriname, want na bijna alles al gezien te hebben van oost naar west wordt het een keer tijd om verder het binnenland in te gaan, zuidwaarts dus!!

Gr Luc!!

• 24 Maart 2014 - 18:59

Helm:

Ha Luc,

Loopt gesmeert daar, maar niet heus!! Och ja, je moet er ook maar het positieve van inzien. Als je straks terug in Nederland bent, is er niemand die zoveel van het liften en herstellen van bruggen afweet als jij.....
    Maar ik kan me voorstellen dat je onderhand wel eens wat anders wilt zien. Misschien volgende week dus.

Hier in Millingen is iedereen alweer druk met de lichtoptocht van aankomende Vrijdag. Dan staat het dorp weer even op zijn kop (in het donker). Zullen wel niet zo'n problemen bij voorkomen als die jij nu hebt.

Succes deze week en maar hopen dat er een eind aan het "bruggen" probleem komt.

Gr. Helmke.

• 28 Maart 2014 - 13:08

Bart De Langen KW1C:

Hoi Luc,

Wat een ontzettend gaaf avontuur! Leuk om je verhalen te lezen, zal wel ff wennen zijn daar, cultuur/ mentaliteit. Heel veel plezier nog

Groet,
    Bart de Langen