So many trees, DOWN!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu So many trees, DOWN!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu

So many trees, DOWN!!!

Door: Luc Strikkeling

Blijf op de hoogte en volg Luc

13 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Heey there,

De bomen vallen nog steeds de goede kant op, al zijn er deze week wel wat meer kleine ongelukjes gebeurd..
Om ervoor te zorgen dat het werk nog wat sneller gaat zijn er van het weekend ook een paar machines bij gekomen, daardoor zijn er nu in totaal vijf graafmachines en drie dozers (soort tractor met rupsbanden en schuif voorop).

Maandag begon de werkdag weer goed, 7 uur 's morgens op het project maar nog niemand te bekennen haha, Surinamers en tijd geen goede combi!! Nadat er eenmaal wat mensen waren gearriveerd heb ik de bewaker naar huis gebracht, inclusief zijn houwer (kapmes) en zijn uit de kluiten gewassen jachtgeweer oeeeii!! Na een aantal kilometers over de weg zei die plots, "jaa hier naar rechts" een onverharde weg ingeslagen vol gaten en kuilen, maar wel mooi. Allemaal houten huisjes en plots waren we bij het huis van de bewaker aangekomen. Eenmaal terug op het werk draaide de machines nog niet volop, de maandagmorgen start loopt hier dus niet vlekkenloos!!
Maar eenmaal rond negen uur was iedereen wel ready for action!! En gingen de bomen weer vlotjes tegen de vlakte.
Mijn taak in het geheel is de breedte van 30 meter aangeven vanuit de as. Nou dat is nog een hele opgave, piketten maken met een houwer, overal overheen en onderdoor springen en dan maar hopen dat er geen boom op je piket valt want dan is die zo plat als een dubbeltje!!

De Dinsdag was een beetje hetzelfde als de maandag, kijken hoe de bomen vallen, breedtes uitzetten en van de warme zon genieten natuurlijk!! Eenmaal terug in het resort, lekker rustig aan het avondeten toen er een Belgische mevrouw voorbij kwam stuiteren, begon ze een beetje tegen het personeel te praten over van alles en nog niks, zelfs het personeel kon de lach niet meer inhouden geniaal haha!!

Op woensdag waren nog lang niet alle bomen om we zijn nu ongeveer op de 1.8 kilometer, dat betekent dus nog 3.8 kilometer te gaan. Maar vandaag liep het niet zo lekker met een paar machines die uitvielen. Onder andere doordat er een hydrauliek slang lekte, waardoor de schuif van de dozer niet meer omhoog kon.
Om twee uur ben ik vertrokken van het project richting Haukes Constructie omdat ik de auto moest inleveren. Hij wordt namelijk dit weekend gebruikt voor een rally. Maar goed geen probleem, als het goed is krijg ik na het weekend weer een autootje.

De donderdag met collega’s van de maatvoering naar het werk. Gisteren dus de tijd afgesproken dat ze mij tussen 6:45 en 7:00 uur zouden ophalen. Maar wat ik al vermoede werd werkelijkheid ze waren later, veel later, pas rond 8:00 uur. Dan heb je er dus al helemaal geen zin meer in als je een uur heb staan wachten. En als je dan vraagt waardoor ze zo laat zijn krijg je geen duidelijk antwoord, alleen maar van ‘’ik ben er nu toch’’ en jaa dan kan ik er uiteindelijk ook wel om lachen. ‘’Ja NU ben je er inderdaad’’ Eenmaal op het werk aangekomen weer een beetje bezig geweest met de maatvoering van de bushclearing.
In de middag kwam er toch een bui uit de lucht vallen oeioeioei, zo hard heb ik het hier nog niet zien regenen, en dan noemen ze deze periode ook nog een keer de drogen tijd haha. Het ontboste gedeelte veranderde in een drift circuit zo glad was het, En ik dan weer net mijn auto ingeleverd gister, balen balen balen, anders had ik ook even lekker kunnen glijden!!!

Op vrijdag maar een andere oplossing gezocht om op het project te komen. Met een Nederlandse collega meegereden die ook bij Haukes werkt alleen dan in het onderhoud van de trucks en machines. Ik was vandaag dus weer netjes op tijd op site. Gelukkig was de ondergrond ook weer opgedroogd en was het terrein weer begaanbaar.
Eenmaal aan het werk liep het niet zo lekker er was namelijk een deel van de boom tussen de dozer gekomen waardoor die geen kant meer op kon. Na wat duw en trekwerk (met een graafmachine) kwam uiteindelijk de boom toch los en kon die zijn werk vervolgen. Nog geen half uur later was het weer raak. Bij een andere machine brak er een boom doormidden waardoor de airco van de machine werd afgeslagen. Gelukkig konden we deze provisorisch weer maken, met een spanbandje.
Toen liep het dagje alweer tegen het einde aan. Met de hoofduitvoerder nog even overlegt wat er volgende week in de planning staat, hij vertelde me dat het weer hetzelfde als afgelopen week was. Dus heb ik maar samen met hem besloten dat ik een paar dagen naar kantoor ga om mijn stage opdrachten af te ronden. Ook omdat ik niet meer automobiel ben en het toch een hele afstand is om op het project te komen. Hij vond het geen probleem dus hopen dat ik aankomende week mijn opdrachten kan afronden!!

In het weekend me bezig gehouden met de boodschappen. Ik zit hier nu al een hele tijd, maar ben er van de week pas achter gekomen dat hier letterlijk en figuurlijk een topslager zit. En top is die zeker, hij heeft het lekkerste vlees wat ik tot nu toe op heb. En ook kun je er terecht voor heerlijke kaas. Had ik dat maar eerder geweten!!
Overdag was het weer niet zo best zowel op de zaterdag als de zondag kwam de regen geregeld uit de lucht vallen. Dat betekent dus een beetje onder een afdak zitten (want koud is het nog steeds niet) filmpje erbij en dan komt het helemaal goed.
Ook heb ik dan eindelijk een trip naar het binnenland geboekt en wel met Pasen!! Dat wordt dus vier dagen back to basic. De trip heeft de mooie naam ‘’Avanavero’’ dus ik ben benieuwd wat ik allemaal te zien krijg.
Dit houdt wel in dat mijn volgende blog wat later komt dan gebruikelijk, of ze moeten wifi in het binnenland hebben maar dat lijkt me sterk.

Zoo het weekje weer op papier, allemaal mooi paaseieren zoeken volgend weekend!!!

Groeten Luc Strikkeling

  • 13 April 2014 - 20:09

    Helm:

    Ha Luc, allereerst gefeliciteerd met je zus. Het feestje word nog even uitgesteld omdat ze in Italië zit, maar dat houden we dus nog tegoed!!

    Verders weer goed bezig geweest in het bos. Als het mogelijk is mag je wel een paar boompjes meebrengen voor je vader, daar weet hij wel raad mee.....
    Nou maar hopen dat je ook het eind resultaat van de weg nog ziet voordat je weer richting Nederland afreisd.
    Volgende week een paar dagen het binnenland in, word dat een soort van survivelen, dan neem je nieuwe zakmessen maar mee, kun je nog een keer een loslopende kip vangen en slachten.
    Veel plezier in iedergeval en tot volgende week.

    Gr. Helm.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luc

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 14414

Voorgaande reizen:

04 Januari 2014 - 06 Juni 2014

Afstudeerstage Haukes Construction N.V. Suriname

Landen bezocht: