Good Better Best - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu Good Better Best - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu

Good Better Best

Door: Luc Strikkeling

Blijf op de hoogte en volg Luc

04 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Heey allemaal!!

Over precies een maand en één dag is het avontuur hier in Suriname alweer afgelopen… Maar ik ga nog volop een maandje genieten hier onder de Surinaamse zon.
Deze week was weer een weekje met goede resultaten. Mijn mentors zijn dus hier in Suriname, maar er wordt natuurlijk ook gewoon doorgewerkt.

De maandag heb ik weer een dagje bij de brug gewerkt buiten de stad. Ongeveer een uurtje rijden tot aan het project. Daar aangekomen stond het water zo hoog dat we niet meteen onder de brug aan de slag konden. Maar gelukkig keerde het tij en zakte het water langzaam.
Onder de brug werden de laatste handelingen verrichten voor de middag. Want in de middag, einde van de dag hebben we de bekistingen onder de brug gezet, brug laten afzakken, en hopen op een goed resultaat!!
’s Avonds aangekomen bij mijn kamer nog even lekker wat gegeten, want morgen jaa morgen is een grote dag.

Dinsdag samen met de mentors naar Haukes Construction N.V. Aldaar een afspraak met de eigenaar van het bedrijf. Eenmaal binnen, positieve reacties te horen gekregen over mijn inzet tijdens de stageperiode. Altijd leuk!!!! Verder nog wat algemene gesprekken gevoerd, om vervolgens door te gaan naar een bouwbedrijf. Want de mentors zijn hier ook met een andere reden dan alleen mijn stageadres bezoeken. Ze willen graag ook in contact komen met bouwbedrijven om zo ook bouwkunde studenten in Suriname stage te laten lopen.
Nadat we daar op de koffie waren geweest, en daar ook positieve geluiden naar buiten kwamen, moest er ook nog even gewerkt worden.
Want de epoxy is na 24 uur uitgehard, en dat betekent dat er ontkist mag gaan worden. En dat ging SUPER, voor de eerste was het gewoon helemaal GOED!!! Niks aanpassen, niks bijwerken, helemaal niks!!! De handtekeningen werden gezet, waardoor de inspectie afgesloten en goedgekeurd is. Iedereen was vrolijk en morgen kunnen we rustig de vijzels onder de brug vandaan gaan halen, want de schemering begon al een beetje in te vallen, en de waterstand stond al akelig hoog. Nog even goed nagevraagd van wanneer morgen de waterstand LAAG is, en mij werd verteld dat, dat negen uur in de ochtend zou zijn, oké dan!!

Op woensdag waren we netjes op tijd, klokslag negen uur bij de brug, en wat denk je??? Tuurlijk het water staat niet op zijn laagste punt maar precies op zijn hoogste punt. Ik zag het water heel langzaam landinwaarts stromen, wat betekent dat het water wel zo gaat zakken. Gelukkig waren de vijzels er zo onderuit inclusief hoog water, en konden alle spullen terug in de container.
Met nog wat rubberen oplegblokken achterin de auto, zijn we richting het Duisburglaan, het kantoor van Haukes Construction gereden.
’s Avonds nog naar de binnenstad geweest samen met de expert van ALE Heavy lifting. En uiteraard ook afgesproken met een Surinamer om half 9. Uit ervaring al wat later weggereden, maar er was natuurlijk nog niemand te bekennen. Dan maar zelf alvast naar het pool-café. Na al een paar telefoontjes zonder reactie, had ik de moed opgegeven, ‘’die komt niet meer’’ Maar toen ging toch nog de telefoon over, hij was onderweg!!
Nou we zijn tot ongeveer half 1 in het pool-café gebleven, en hij is nog steeds onderweg, grote stad hoor Paramaribo haha!!
Na het poolen nog even op het terras gezeten, maar zonder Surinamer.

De donderdag was het plan om naar de Brownsberg te gaan. Omdat het 1 mei is betekent dat dus weer een Nationale vrije dag!!
Maar omdat we gister in geen velden of wegen onze ‘’tourguide’’ hadden gezien, maar besloten dat we die kant niet meer opgingen. Wel een andere ‘’trip’’ georganiseerd naar de nieuwe Carolinaweg waar ze aan het ontbossen zijn. Wat gaat dat toch snel zeg. Ook al zitten er maar een paar dagen tussen ik ken het gewoon niet meer terug zoveel veranderd daar in een korte tijd.
Ook nog even een zwamp ontweken via boomstammen, om zo toch de andere kant de bereiken. En daar van het uitzicht te genieten.
Daarna weer teruggereden naar Paramaribo om nog even wat te eten en daarna een beetje bij te slapen..

Vrijdags vol goede moed naar kantoor, aldaar aangekomen hoorde ik dat de project engineer een verlofdag had opgenomen. Juist daar sta je dan, zonder opdracht of iets. Dan kun je twee dingen doen.. of ook een verlofdagje pakken, of aan de slag met de kwartaalcijfers. En ik koos voor het tweede haha!!!
Later op de dag de expert van ALE Heavy Lifting nog naar het vliegveld gebracht, of beter gezegd, hij heeft mij naar het vliegveld gebracht, waarna ik de auto weer mee terug heb genomen naar Paramaribo!!
Terug in Paramaribo was het alweer donker, nog even wat gegeten en gedronken en daarna de stad in geweest tot in de vroege uurtjes..

Zaterdag om 10 uur voor de laatste maal richting Haukes Construction N.V. om ook nog even met mijn stagebegeleider uit Suriname te babbelen. Ook die was zeer te spreken over mijn inzet!! Daarna hebben we ook nog gesproken over een vervolgtraject met stagiairs bij Haukes Construction N.V.
Na het gesprek zijn we in de middag nog afgereisd naar Groningen, Jhaa Groningen dat kennen ze hier ook. Met een Warung (Surinaamse Snackbar) half boven het water, was dat toch wel het hoogtepunt van heel Groningen.

Zondags lekker rustig aan gedaan, in het begin van de middag even richting de stad gereden om de grote houten Sint Petrus en Pauluskathedraal te bezichtigen. Na een rondje door de kerk gemaakt te hebben nog even langs de waterkant gezeten en daar wat gedronken.
In de middag nog even gefacetimed naar huis een natuurlijk deze blog weer in elkaar gezet.

Zoo een prima weekje in Su met dus alleen maar pluspunten, dat is ook wel een keertje mooi na al die tegenslagen. Volgende week staat er weer een nieuw blog online.

Gr uit Su, Luc

• 05 Mei 2014 - 18:59

Helm:

He Luc,

Net wet je schrijft, nog een dikke maand en dan is het "stagefeest" weer voorbij.
    Afspraken nakomen is volgens mij dus niet de sterkste kant van Surinamers, maar als je dat een paar keer hebt meegemaakt dan weet je hoe dat werkt.

Het brugproject is nu dus eindelijk afgerond, het heeft wat voeten in de aarde (water) gehad, maar het is dan toch nog goed gekomen voor je weer vertrekt.
    Verders een beetje met je mentor rondgetoerd en wat positieve gesprekken gehad met je tijdelijke werkgever, al met al goed verlopen dus.

Over een week of 3 komt je familie je ophalen en dan is het feest voorbij.

Veel plezier nog voor die tijd.

Gr. Helm.