The whole country a day off, NO PROBLEM!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu The whole country a day off, NO PROBLEM!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu

The whole country a day off, NO PROBLEM!!

Door: Luc Strikkeling

Blijf op de hoogte en volg Luc

02 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hi there,

Daar zit ik dan lekker in de zon met 3fm in de oren, mijn blogje te schrijven. Is de sneeuw in Nederland dan eindelijk gevallen???
Op het moment voel ik me zowat thuis hier in Su. Na alweer een aantal weken stage, gaat het steeds beter. In het begin was het wel wennen, en liep ik vaak nog wel eens te vast. Maar nu heb ik netjes mijn tempo aangepast, en is het hier prima vol te houden zo in de Surinaamse zon!!!!

Van de week ook groot nieuws gekregen van het thuisfront, ‘’ons pap’’ komt me opzoeken hier in Su, kei gaaf!!! Maar voordat het zover is gaan er nog wel een aantal weekjes overheen, de datum dat pap naar Su afreist is namelijk 24 mei. Dan gaan we hier in Su maar eens lekker de toerist uithangen, ofniet?? En dan de terugweg, jaa de terugweg die is uniek want, we gaan allebei op dezelfde dag, met hetzelfde vliegtuig en zitten gezellig naast elkaar. En dan komen we ook nog eens allebei even laat op Schiphol aan!!!!

Weten jullie trouwens wat er 31 januari gevierd wordt, neee??? Nou dan wordt het Chinese nieuwjaar gevierd. In Su zijn de Chinese in grote aantallen aanwezig (waar op de wereld eigenlijk niet?!?).
Ze hebben nu formeel gevraagd aan de ministerraad of 31 januari tot een nationale feestdag kan worden bestempeld. En nu komt het mooiste, dinsdag 28 januari kwam de goedkeuring dat vrijdag 31 januari een nationale vrije dag is, hahaha!! Dat betekent dus dagdag met alle planningen want bij Haukes N.V. is dus ook iedereen vrij, daar kun je niks aan veranderen…

Dit jaar zal er ook geen taart in de koelkast staan als reminder voor mams verjaardag. (vorig jaar was namelijk EEN GROTE BLUNDER, eerst de taart in de koelkast gevonden en daarna maar eens nadenken wie er ook al weer jarig is. Maarja wie is er dan ook met de carnaval jarig?!?!?). Afijn op dit moment ben ik dus al druk bezig met het organiseren van iets HEEEL Speciaals!!!

Op stage is het weekje ook weer voorbij gevlogen. De maandag was niet zo spannend, maar wel productief. Een aantal opdrachten afgerond, en weer een aantal nieuwe gestart. Want naarmate de weken verstrijken komt het project om de bruggen te liften steeds dichterbij.

De dinsdag begon bij de vreemdelingendienst, ik had om 7:45 een afspraak, en wat natuurlijk iedereen verwacht, en wat ook is gebleken, het werd ruim 8:30. Maargoed eenmaal aan de beurt en mijn papieren afgegeven, vlogen ze nog net niet als vliegtuigjes door de lucht. Zo erg was dat vrouwtje ermee aan het goochelen haha. En toen opeens vanuit het niets, kreeg ik een briefje naar me toe geschoven, met wat tekst waar ik geen wijs uit kwam. ‘’wilt u die even voor bij de balie afgeven’’ prima zei ik. Eenmaal afgegeven werd er weer wat op het papiertje gekrabbeld en moest ik het weer terugbrengen. Wat een rare zaken maak ik hier toch mee!? Van aanvrager voor een verblijfsvergunning tot postbode, het kan hier allemaal!!
Eenmaal op stage nog een nieuwe planning in elkaar gezet, ditmaal voor het coaten van een aantal brugrelingen. Want op de een of andere manier is dat de eerste keer niet 100% goed gegaan. Wanneer er dan roest begint op te treden en het valt nog binnen het garantietermijn dan moet er toch een oplossing komen.

Op woensdagmorgen de planning afgerond. En tussendoor werd mij gevraagd of ik een paar gasten in ontvangst wilde nemen en ze wat trapelement wilde laten zien, No problemo. Dus eenmaal bij de trapelement kwamen de slimmen vragen haha!!! gast ‘’oke, en hoe worden ze vervoerd’’ ik ‘’ze worden op een trailer gelegd’’ gast ‘’oke, en hoe komen ze op de trailer, met een heftruck??’’ ik ‘’nou ga er maar vanuit dat een kraan ze op de trailer legt’’ gast ‘’oke, en worden ze bij transport dan 90 graden gedraaid. Ik ‘’nee hoe ze nu liggen worden ze ook vervoerd anders is de kans op beschadiging groter.
Ik dacht op een gegeven moment dat die vent me voor de gek aan het houden was, maar hij bleef maar vragen stellen, dan zal het wel goed zijn dacht ik.
Woensdagavond nog een lekker potje gevoetbald. Haukes N.V. organiseert namelijk om de week een 5 tegen 5 toernooitje, op een mooi kunstgras veldje. Na heel wat zweet verloren te zijn, jammer genoeg toch nog verloren. Tijdens de wedstrijdjes gaat het er nog behoorlijk serieus aan toe zeg, dan zijn het verschillende groepen binnen het bedrijf die strijden om de eer. Dan is het bijvoorbeeld de heiploeg tegen de vlechtploeg!!!

De donderdag begonnen met het maken van een uittrekstaat voor een brug genaamd Clevia. Het bestek maar eens even doorgekeken, nouja bestek is een groot woord het is laat maar zeggen heel anders dan in Nederland.
Na het werk nog even snel boodschappen gedaan, want als die Chinezen hier ‘s nachts om 00:00 uur de boel gaan opblazen met hun knallers dan kan ik tenminste nog een paar dagen vooruit. En het ging tekeer pfff, de ene 100.000 klappers was nog niet afgelopen of de volgende ging alweer af.

Op vrijdag een vrije dag dus, maar mijn stagebegeleider ging vandaag een half dagje aan de slag, dus heb ik maar besloten om ook even langs te gaan. In de middag stopte we ermee, en ging ik terug naar het resort. Ik dacht nog lekker even zwemmen en een beetje van de zon genieten. Maar jammer genoeg was de zon verdwenen achter een dik pak wolken. Het heeft hier echt de hele middag / avond geregend. Dan maar een paar filmpjes streamen, want gelukkig is hier de wifi uitstekend!!!

In het weekend was het weer gelukkig stukken beter. Nog even een tourtje door de stad gemaakt en wat boodschappen gedaan. Beetje aan mijn schoolopdrachten gewerkt, en voor de rest natuurlijk lekker rustig aan gedaan.

Groeten uit Suri,

Luc


  • 03 Februari 2014 - 18:44

    Helm:

    He Luc, leuk stukje weer, je vermaakt je wel merk ik. Moeten we ons al zorgen gaan maken??
    Verders weinig te vertellen, dat hebben we gisteren al via FaceTime gedaan.
    Ben benieuwd hoe je Dinsdagavond cursus gaat bevallen..........
    Om maar met Rob van Someren te spreken, ik ben nogal visueel ingesteld en krijg er van allerlei beelden bij. Maar dat zal wel "los" lopen....... Veel plezier in iedergeval.

    Gr. Helm.

  • 04 Februari 2014 - 20:01

    Marieke:

    Hallo Luc heel veel plezier vanavond. Het is heel leuk om je stukjes te lezen hier gaat alles gewoon zo door , de horror winter wat jij zei blijft gelukkig ook uit. Nou veel plezier groetjes Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luc

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 14435

Voorgaande reizen:

04 Januari 2014 - 06 Juni 2014

Afstudeerstage Haukes Construction N.V. Suriname

Landen bezocht: