Operate in the Jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu Operate in the Jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luc Strikkeling - WaarBenJij.nu

Operate in the Jungle

Door: Luc Strikkeling

Blijf op de hoogte en volg Luc

06 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Wederom een verslag vanuit Suriname. Het lijkt wel of de weken hier steeds sneller voorbij vliegen, en dan hebben ze hier in Su nog geeneens de klok vooruit gezet!!! Het tijdsverschil is nu opgeklommen tot min 5 uur ten opzichte van Nederland.

Op maandag ging ik van start op een nieuw project, ook bij een ander / hetzelfde bedrijf namelijk Haukes N.V. Dus zonder constructie erbij. Na nog even het bestek te hebben doorgenomen kwam eruit dat er nog een gebiedsinrichting tekening gemaakt moest worden. Mooi klusje voor mij dus!!!
De maandag heb ik dus na lange tijd weer eens mijn AutoCad opgestart. Ik zou bijna vergeten hoe het ook alweer allemaal werkt haha. Omdat van Suriname geen digitale plattegrond beschikbaar is, heb ik zelf maar globaal wat in elkaar geknutseld. Na wat uurtjes werk aan de tekening was het dagje alweer voorbij!

De dinsdag verder gegaan waar we maandag gestopt waren!! Dus nog even tekenen en dan printen!! Dat was nog een probleempje want de juiste printer, is op mijn laptop niet beschikbaar.
Dus kwam de ICT dienst dat even fixen.
Wat mij mooi de gelegenheid gaf om even richting het werkveld te gaan... Noujaa even, vanaf kantoor tot aan project is zeker nog een uur rijden op normale snelheid, en een half uur op turbo snelheid, dus dan wordt het ongeveer drie kwartier hehe!!
Na het bezoekje weer teruggereden naar kantoor, waar tot mijn verbazing meteen AutoCad 2014, microsoft project en een printer waren geïnstalleerd op mijn laptop, Nice!! Eindelijk af van de educatie stempel op de tekeningen jeej!!
Naar het uitprinten van de tekening zat het dagje er weer op en ging ik terug richting mijn kamer. ’s Avonds nog even lekker op het terras gezeten in de stad, waardoor de avond ook voorbij vloog!!

Woensdag was het weer een keer tijd om naar de vreemdelingendienst te gaan voor mijn visumaanvraag. Want na 8 weken moest ik maar een keer bellen werd mij verteld. Nou eenmaal aan het bellen nam er (natuurlijk) niemand op. Dus maar besloten om vol goede moed mijn visum op te halen, haha. Tevergeefs natuurlijk, want na weer een mooi poosje wachten eindelijk aan de beurt. Toen kreeg ik het te horen. "Haha, nee meneer deze aanvraag is nog in behandeling kom over 2 weken maar weer terug". Nou daar sta je dan kun je hoog en laag springen, er veranderd helemaal niks!!! Tot over 2 weken dan maar weer DOEIII!!!
Na de morgen te hebben weggegooid bij de vreemdelingendienst tijd om naar het project te gaan. Daar aangekomen stond ik met verbazing te kijken naar, hoe snel die mannen hier aan bushclearing doen, ppfff niet normaal zeg de ene boom ligt nog niet op de grond of de volgende gaat alweer.
En ook de natuur, alsof ik elke dag op expeditie ben, ik zie Tarzan nog net niet rondvliegen, maar dat is dan ook het enigste verschil, echt gaaf!!! Zelf kan ik al wel aardig in de lianen slingeren, alleen het overpakken lukt nog niet zo goed...

Donderdag opnieuw naar het project afgereisd, maar wel met enige vertraging. Want wederom was de wc weer een keertje mijn grootste vriend. Ik denk toch dat die kip van gister niet helemaal goed was haha. In de middag was ik weer 100 pro dus tijd om nog even naar het project te gaan. Daar meegelopen met de uitzetters van de as van de weg. En dat is ook een onderneming zeg. Met een graafmachine voorop die het pad vrijmaakt, en vervolgens met de total station de as uitzetten. Wel veel last van bosvliegen, ook al spuit je, je helemaal vol met DEET, ze blijven komen. Gelukkig steken ze niet, ze vliegen alleen steeds richting je oren pppfff.
Toen om 12 uur was er door collega’s gekookt, en dan is het natuurlijk altijd rijst, met iets erbij. Dit keer was het ‘’wildvlees’’. Ik vroeg van hoe wild is dat wilde vlees wel niet??? Maar daar kreeg ik geen antwoord op, ‘’proef maar’’ is het enige wat ze zeiden. Dus dan maar proeven het smaakte goed, pittig, maar wel lekker.
Na het eten weer terug het werkveld in, waar er plots een kleine slang rondkroop. Enja wat doe je dan als local?? Juist stoppen, en met een tak de slag gaan pesten. Nou dat hebben ze mooi gedaan want vervolgens kroop die slang bij mijn auto de velg in!! Snel verder rijden dan maar, zolang die slang niet uit het ventilatierooster kruipt vind ik het goed haha.

Vrijdags weer een nieuwe dag met een pittig warme temperatuur. Het kwik steeg als snel richting de 35 graden. Ppfff dan is het zweten geblazen, en wat nog belangrijker is, water drinken geblazen. Elke dag gaat er zeker wel 4 liter water naar binnen.. maar door die warme temperaturen ging het werk niet minder snel. In een week tijd hebben we maar liefst 60.000m2 ontbost!! Dat zijn nog eens getallen!!

Het weekend heb ik ingepland om stage opdrachten te maken. Want ik heb even zitten tellen, en over 2 maandjes vertrek ik alweer richting Nederland, en er moet nog een HOOP gebeuren. Maar dat komt goed, No Spang zeggen ze hier dan!!! Voor de rest nog een beetje van de zon genoten en ’s avonds de stad in geweest, zo krijg ik de dagen wel vol hier!!

Het was dus weer een mooi weekje in SU, op naar de volgende!!!

Gr. Luc Strikkeling

  • 07 April 2014 - 22:25

    Helm:

    He Luc, weer goed bezig geweest deze week.
    Ze weten daar inderdaad wel meters te maken met dat ontbossen, kunnen ze hier een voorbeeld aan nemen!!
    Het is dus af en toe wel uitkijken met wat je eet als ik het goed begrijp, maar niet te vaak kip meer dan. Je had aan een slang kunnen beginnen, is ook weer eens wat anders!!
    Maar hopen dat dit project beter loopt dan het vorige brugen verhaal.

    Gr. Helm.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luc

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 14444

Voorgaande reizen:

04 Januari 2014 - 06 Juni 2014

Afstudeerstage Haukes Construction N.V. Suriname

Landen bezocht: